نقاشی ساختمان با نازل ترین قیمت چهت اطلاعات بیشتر با شماره ی : 09354050910 تماس حاصل فرمایید و اعلام کنید که از طرف سایت زنگ زده اید

تومان

نقاشی ساختمان با نازل ترین قیمت چهت اطلاعات بیشتر با شماره ی : 09354050910 تماس حاصل فرمایید و اعلام کنید که از طرف سایت زنگ زده اید

تومان


نوشته شده توسط : علی

یکی دوبار عقب یا جلو افتادن عادت ماهیانه یا ابتلا به عفونت های قارچی، بیشتر اوقات مساله مهمی نیست و خیلی وقت ها گذشت زمان یا درمانی ساده مشکل را حل خواهد کرد اما برخی نشانه های زنانه پیچیده ترند، مانند خونریزی مهبلی که همیشه بعد از برقراری رابطه زناشویی رخ می دهد یا توده یا زخم غیرمعمول در دستگاه تناسلی...

این ۶ نشانه را جدی بگیرید

اگرچه بیشتر علایمی که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد، نشانه ای از یک بیماری جدی نیستند اما برخی از همین علایم ممکن است نیازمند درمان و پیگیری مداوم باشند. وحشت نکنید، اما شناختن این علایم به شما کمک می کند بدانید در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کنید:

 

۱. درد لگنی

درد هنگام تخمک گذاری پس از تخمک گذاری برطرف می شود اما اگر درد لگن ادامه پیدا کرده و با درمان های ساده خانگی تسکین نمی یابد، باید به پزشک مراجعه کنید.

خیلی وقت ها بررسی علایمی مانند درد لگنی، لکه بینی، خارش یا سایر علایم تناسلی، نشان می دهد مشکلی جدی در کار نیست اما گاهی نیز همین علایم ساده می توانند نشانه ای از یک بیماری محتاج پیگیری و درمان باشند. این مطلب نگاهی می اندازد به شکایات شایع جنسی در خانم ها.

فرآیندی طبیعی مانند تخمک گذاری هم ممکن است باعث درد شود. برخی زنان در میانه چرخه ماهانه شان هنگام تخمک گذاری دردی حاد یا مبهم در یک طرف بخش پایینی شکم احساس می کنند. این درد ممکن است هر ماه در یک طرف شکم احساس شود. بنابراین اگر در میانه چرخه ماهانه درد لگنی ای دارید که ۳ ۲ روزی طول می کشد و خود به خود برطرف می شود، به احتمال زیاد دچار درد هنگام تخمک گذاری هستید. ترشح غیرطبیعی مهبلی نیز ممکن است نشانه ای از یک بیماری آمیزشی باشد اما در بیشتر موارد ناشی از عفونتی است که به سادگی درمان خواهدشد.

پزشک در خانمی که دچار درد لگنی مزمن است، امکان وجود تومورهای خوش خیم رحمی یا فیبروییدها و آندومتریوز (وجود بافت نابجای رحمی در مکان های دیگر لگن) را بررسی خواهد کرد.

همچنین بیمار از نظر ابتلا به «بیماری التهابی لگن» نیز بررسی خواهد شد که معمولا با نشانه های سه گانه درد لگنی، ترشح مهبلی و تب بروز می کند.

گاهی درد شدید لگنی یا شکمی به سرعت رخ می دهد و این نشانه ای است که باید به پزشک مراجعه کرد. پارگی یا خونریزی کیست تخمدانی می تواند چنین دردی ایجاد کند.

اگر درد شدید لگنی ناگهانی باشد، ممکن است پیچ خوردگی تخمدان رخ داده باشد که باعث قطع رسیدن خون به تخمدان می شود. برخی خانم های مبتلا به این عارضه دچار حالت تهوع یا استفراغ می شوند. به علاوه، درد شکم و خونریزی مهبلی ممکن است نشانه ای از «بارداری نابه جا» باشد یعنی تخمک بارورشده، بیرون از رحم کاشته شده است.

خوشبختانه بیشتر ناراحتی های لگنی به سرطان تخمدان مربوط نیستند، اما زنان باید بدانند که این سرطان ممکن است با نشانه های گوناگون بروز کند. اگر چند هفته ای است که آروغ می زنید، احساس فشار در لگن دارید، دچار تکرر ادرار شده اید و هر روز این علایم تکرار می شوند، باید از لحاظ ابتلا به سرطان تخمدان بررسی شوید.

 

۲. خونریزی نامنظم

هنگام مصرف قرص های ضدبارداری، ممکن است لکه بینی رخ دهد که جدی نیست؛ با این حال می توانید در مورد قرصی که مصرف می کنید، با پزشک مشورت کنید. اما اگر هیچ قرص ضدبارداری ای مصرف نمی کنید و خونریزی نامنظمی دارید که بیش از یکی دو ماه طول کشیده است، حتما باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید هرچند ممکن است در بیشتر موارد مساله مهمی نباشد.

خونریزی نامنظم ممکن است به اشکال گوناگون رخ دهد؛ عادت ماهیانه که طولانی تر از حد معمول شده است، خونریزی در میانه چرخه ماهیانه، ۲ بار خونریزی در یک ماه، خونریزی پس از برقراری رابطه زناشویی و سایر الگوهای غیرمعمول دیگر.

خونریزی غیرطبیعی ممکن است علل متعددی داشته باشد که وخیم نیستند، از جمله رسیدن به دوره پیش از یائسگی، فیبروییدها یا پولیپ های رحمی. مشکلات تیرویید هم ممکن است بر چرخه قاعدگی تاثیر بگذارند.

در مادران شیرده و زنان در دوران یائسگی، خشکی مهبل همراه مالش ممکن است باعث لکه بینی پس از رابطه زناشویی شود.

خونریزی پس از هر بار رابطه زناشویی هم ممکن است نشانه این باشد که گردن یا دهانه رحم راحت تحریک می شود. در بیشتر موارد علت این تحریک ، عفونت دهانه رحم است چون اگر دهانه رحم سالم باشد، خونریزی رخ نمی دهد. عفونت های آمیزشی مانند سوزاک یا کلامیدیا نیز ممکن است باعث بروز ضایعه در گردن رحم شوند که به خونریزی پس از رابطه زناشویی می انجامد.

اگر یائسه شده اید، باید به خصوص مراقب خونریزی مهبلی باشید چراکه این خونریزی ممکن است نشانه سرطان رحم باشد. در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

امکان درمان سرطان رحم نسبت به سرطان تخمدان، بیشتر است. زیرا در مرحله ابتدایی، شناسایی می شود و نشانه های هشداردهنده ای مثل خونریزی در دوران یائسگی دارد.

علاوه بر خونریزی در دوران یائسگی، هر خونریزی مهبلی پیش از بلوغ یا هنگام بارداری هم باید به وسیله پزشک بررسی شود.

 

۳. ترشح غیرطبیعی مهبلی

چه وقت می توان گفت ترشح مهبلی غیرطبیعی است؟ در پاسخ باید گفت هنگامی ترشح غیرطبیعی است که زن آن را غیرطبیعی بداند. نشانه های غیرطبیعی بودن ترشح، بوی تند، زیاد بودن نامعمول مقدار آن، خارش، سوزش یا تحریک شدن، رنگ نامعمول یا وجود خون در ترشح است.

در بیشتر موارد، علل ساده ای باعث ترشح غیرطبیعی می شوند؛ هر نوع عفونتی می تواند ترشح ایجاد کند، از جمله عفونت های قارچی، عفونت باکتریایی مهبل و عفونت با تریکوموناس (یک عامل عفونی تک سلولی).

از آنجا که بیماری های منتقل شونده از راه جنسی یا آمیزشی نیز می توانند ترشح غیرطبیعی ایجاد کنند، باید از نظر ابتلا به این بیماری ها هم به وسیله پزشک، بررسی شوید.

همچنین اگر دچار ترشح آبکی مداوم شده اید، حتما به پزشک اطلاع دهید زیرا این وضعیت ممکن است نشانه سرطان لوله رحم باشد که البته بیماری نادری است.

 

۴. خارش

خانم ها ممکن است بدون ترشح دچار خارش شوند. این عارضه بیشتر هنگامی رخ می دهد که از صابون های معطر یا فرآورده های مراقبت شخصی به خصوص ژل های لغزنده کننده معطر استفاده شود.

همه لوسیون ها و مایعات معطر ممکن است مقصر باشند. این مواد به خصوص در افرادی که پوست حساس دارند، می توانند باعث خارش و تحریک زیادی شوند. گرچه خارش تناسلی معمولا مشکلی وخیم نیست، اما اگر آزاردهنده است، موضوع را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است راه حل ساده ای برای آن وجود داشته باشد.

یک عارضه پوستی به نام «لیکن اسکلروز» هم وجود دارد که باعث خارش و بروز دانه های کوچک سفیدرنگ روی اندام تناسلی خارجی می شود. این دانه ها بزرگ تر می شوند و به صورت لکه هایی پوستی درمی آیند که نازک و چروکیده می شوند. «لیکن اسکلروز» که بیشتر زنان مسن تر را مبتلا می کند، بیماری چندان شایعی نیست. این بیماری به درمان پزشکی نیاز دارد و اگر درمان نشده بماند، لکه های پوستی جوشگاه ایجاد می کند و به مشکلاتی در ادرار و برقراری رابطه زناشویی می انجامد. همچنین احتمال اندکی وجود دارد که در محل این لکه ها سرطان پوست رخ دهد.

به جز لیکن اسکلروز، هر ضایعه پوستی خارش داری روی اندام تناسلی خارجی یا مهبل ممکن است به نمونه برداری نیاز داشته باشد تا احتمال وجود سرطان رد شود.

 

۵. خشکی مهبلی

خشکی مهبلی در خانم های شیرده و در دوره یائسگی، ممکن است به لکه بینی پس از رابطه زناشویی بینجامد. هنگامی که تخمک گذاری خانم های شیرده دوباره شروع می شود، خشکی برطرف خواهدشد. البته تحلیل رفتگی مهبل مساله مهمی به خصوص در دوران یائسگی است. از آنجا که زنان سالمند هورمون استروژن کمتری دارند، بافت های مهبلی شان نازک می شود یا به اصطلاح تحلیل می رود و خشک و تحریک پذیر می شود. در این موارد پزشک با تجویز داروهایی می تواند این عارضه را درمان کند.

خشکی مهبلی نه تنها باعث بروز درد هنگام برقراری رابطه زناشویی می شود، بلکه نازک شدن پوشش مهبل باعث مستعد عفونت شدن، خواهد شد. نباید از درمیان گذاشتن این مشکل با پزشک احساس خجالت کنید. تجویز کرم ها یا شیاف های استروژن دار که به صورت موضعی استفاده می شوند، باعث تسکین شما خواهد شد.

۶. زخم ها یا توده ها

برخی خانم ها دچار کیست های سباسه یا آویزه های پوستی در ناحیه کشاله ران می شوند یا خانم های باردار ممکن است وریدهای واریسی در این ناحیه پیدا کنند که هنگام ایستادن، مانند توده ای در ناحیه تناسلی خارجی احساس می شود. اما برخی توده ها و زخم ها ممکن است نشانه مشکلی جدی باشند و برای احتیاط پزشک باید آنها را معاینه کند.

زخم های ناحیه تناسلی ممکن است نشانه تبخال تناسلی یا سرطان باشند. علایم سرطان اندام تناسلی خارجی به صورت توده های نامعمول، برآمدگی های زگیل مانند یا زخم های مسطح قرمزرنگ بروز می کند که بهبود نمی یابند. گاهی این زخم های مسطح فلسی شکل می شوند یا تغییررنگ می دهند. همچنین ملانوم، یک نوع سرطان پوست، ممکن است در اندام تناسلی خارجی رخ دهد. علایم این بیماری به صورت خال های آبی مایل به سیاه یا قهوه ای برآمده در ناحیه تناسلی از جمله در دهانه مهبل است. بیماران بیشتر از دچار شدن به ملانوم در این ناحیه غافلگیر می شوند زیرا به اشتباه تصور می کنند اگر ناحیه ای از پوست در معرض آفتاب نباشد، ملانوم هم در آن ایجاد نمی شود.



:: موضوعات مرتبط: شکایت جنسی در خانم ها! , ,
:: بازدید از این مطلب : 688
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 خرداد 1393 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد